Jak się nie dać oszukać, poszukując pracy zdalnej?

Praca przez Internet stała się bardzo popularna. Wielu pracowników nigdy nie spotka na żywo swoich pracodawców. Nie stoi na przeszkodzie, aby świadczyć im pełnowartościowe usługi. Niestety, w sieci nie brakuje osób, które żerują na kandydatach poszukujących zajęcia. Jak się nie dać oszukać, poszukując pracy zdalnej?

Bezpieczeństwo w Internecie, czyli jakie zachowania użytkowników powinny wzbudzić czujność?

Do sporządzenia umowy o dzieło czy zlecenie niezbędne są dane osobowe pracownika. Tu pojawia się niebezpieczeństwo, że podane w dobrej wierze wrażliwe dane zostaną wykorzystane przeciwko kandydatowi do pracy. W istocie wyłudzacze danych pobierają je od użytkowników sieci, aby na ich podstawie zaciągnąć pożyczkę w parabanku bądź wziąć sprzęt na raty. Wymóg przesłania skanu dowodu tożsamości lub wypełnienia kwestionariusza powinny wzbudzić niepokój. Tak precyzyjnych informacji powinny wymagać od swoich klientów jedynie banki. Również prośba o dokonanie przelewu weryfikacyjnego na wskazane dane może być próbą phishingu. Wykonywanie telefonów do rzekomo przyszłego pracodawcy również może stanowić próbę oszustwa. 

Praca zdalna – co warto sprawdzić, aby nie paść ofiarą oszustów?
 

Nigdy nie można w pełni zaufać informacjom znalezionym w sieci. Większość oszustów jest w stanie bez problemu stworzyć pozory legalności swoich działań. Dlatego też warto zawsze prosić o podanie danych firmowych, sprawdzić stronę internetową pracodawcy, ale również to, z jakiego e-maila się on kontaktuje. Profesjonalne firmy mają wykupione domeny i to właśnie one służą im do zakładania kont pocztowych. Warto też przejrzeć Internet, aby upewnić się, czy dany podmiot faktycznie istnieje i jakie opinie mają użytkownicy na jego temat. Błędy językowe również mogą zdradzać szczerość intencji rozmówcy. Może bowiem się okazać, że wymieniamy się korespondencją z obywatelem innego kraju, który do porozumiewania się używa translatora. W razie potrzeby można skontaktować się z daną firmą, dzwoniąc pod numer widniejący na jej głównej stronie, aby upewnić się, że faktycznie rozmawia się z jej pracownikiem.